Урок
Українська література
9 клас
Тема уроку: Г.
Скорода. «Бджола та Шершень». Біблійна основа творчості Г. Сковороди та його
вчення про самопізнання і «сродний труд». Повчальний характер і художні
особливості збірки «Байки Харківські»
Мета: допомогти учням краще усвідомити моральні загальнолюдські цінності, про які
пише Г. Сковорода; зосередити увагу на ідейно-тематичному спрямування байки «Бджола та Шершень»; закріпити навички виразного
читання байок, пояснення їх моралі; розвивати вміння аналізувати, коментувати
зміст байки, розвивати культуру мовлення, вміння висловлювати й аргументувати
власну думку; виховувати кращі моральні якості, любов до художнього слова,
естетичний смак.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мультимедійні засоби навчання, портрет Г.Сковороди, роздатковий матеріал (тестові завдання, картки), текст байки.
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка
домашнього завдання
Робота з інтелект-картою
ІІІ.
Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
ü Скласти з хмарки слів визначення байки (слайд)
Байка — невеликий, частіше віршований
алегоричний твір повчально-гумористичного або сатиричного характеру, що
містить на початку чи
наприкінці мораль.
§
Що таке
байка?
§
Назвіть
основні ознаки байки.
§
Яких відомих
байкарів ви знаєте?
ü Створеня асоціативного куща до слова «байка» (біля
дошки)
ü Повторення визначення «алегорія»
ІV. Оголошення теми, визначення учнями мети уроку. (Слайд)
Мотивація
навчальної діяльності
Вправа «Очікування»
Від сьогоднішнього уроку я очікую…
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
ü Загальна
характеристика збірки. (робота з
інформаційною картою )
Залишивши педагогічну працю і живучи в селах поблизу
Харкова, Г.Сковорода написав знамениту збірку байок «Басни харьковскія». Перша
половина її (15 байок), очевидно, створена у 1769p., бо сам автор повідомляє,
що «полтора десятка басен» він написав «в седьмом десятке нынешняго века,
отстав от учительской должности». Друга половина збірки написана 1774 р. в селі
Бабаях, і тоді ж Г. Скворода надіслав увесь збірник з 30 байок до свого приятеля П. Ф.
Панкова з листом-посвятою, в якому висловив свої погляди на жанр байки.
У цих байках, з одного боку, автор продовжував
традиційну тематику байок Антонія Радивиловського, байок з риторик і поетик, а
з іншого — виступав як новатор, що розширює ідейно-тематичні обрії байки,
виводить її на шлях самостійного розвитку.
Григорій Савич визначав байку як «мудрую играшку, що в
собі ховає силу». Ця розумна штука «сверху ничто, но в серьодке чтось, снаружи ложь, но внутрь истина… картинка, сверху смешна, но
внутрь благолепна». Він добре розумів, що форма байки дає йому можливість
висловлювати і пропагувати свої суспільно-політичні та філософсько-етичні
погляди.
Ідейно-тематична спрямованість байок шкільного
репертуару була досить обмеженою потребами практичної моралі. Як і його
попередники на ниві байкарства, Г. Сковорода підносить у байках дружбу, любов,
розум та позитивні людські риси, показує, що справжня цінність людини
визначається не одягом, зовнішньою красою, багатством, походженням, титулами,
чинами, посадами, тобто не зовнішніми, а внутрішніми якостями. Ці якості — розум,
знання, працьовитість, чесність, справедливість — визначають учинки кожної
людини.
Найбільший інтерес становлять байки, в яких Г.
Сковорода викриває негативні явища тогочасного суспільства. Насамперед байкар
таврує згубність честолюбства та сластолюбства, нестримне прагнення до багатства і маєтків, показує безглуздість багатства. Серед
байок є також такі, які спрямовані проти ненаситного и зажерливого панства,
його гонитви за славою і чинами.
ü Заповнити таблицю.
1.
|
Час написання збірки «Байки
Харківські»
|
Перша половина (15 байок) створена у 1769p
Друга
половина збірки написана 1774 р
|
2.
|
Кількість творів
|
30
|
3.
|
Присвята
|
П. Ф.
Панкову
|
4.
|
Роль Сковороди у розвитку жанру байки
|
Виводить байку на шлях самостійного розвитку
|
5.
|
Ідейно-тематична
спрямованість байок
|
Дружба, любов, розум, позитивні
людські риси: знання, працьовитість, чесність, справедливість
Викриття негативних явищ тогочасного суспільства: честолюбство, хтивість, нестримне прагнення до багатства і маєтків, ненаситність зажерливого
панства, гонитва за славою і чинами
|
ü Тематика байок.
1.
Справжня цінність людини визначається не зовнішніми її якостями, а
внутрішніми, які розкриваються у справах: «Ворона і Чиж», «Жайворонки і Талуб»,
«Два коштовні камінці: Діамант і Смарагд».
2.
«Сродна праця», що відповідає природним здібностям і нахилам людини:
«Бджола і Шершень», «Годинникові Коліщата», «Зозуля та Дрізд».
3.
Викриття
згубних для людини прагнень та пристрастей: «Чиж і Щиглик», «Сова і Дрізд»,
«Жаби», «Щука й Рак».
4.
Уславлення
дружби: «Пес і Вовк», «Соловей», «Жайворонок і Дрізд».
3. Робота над змістом байки «Бджола і Шершень».
- Прослуховування
аудіозапису виразного читання байки.(Слайд)
- Виразне читання учнями байки за ролями.
- Бесіда:
- як Шершень
називає Бджолу? (дурна)
- Кому, на
думку Шершня, користь від праці Бджоли? (людям, а Б.- смерть)
- Чому Шершень
називає Бджіл «безглуздими головами», як сам це пояснює? («ви без пуття
закохані в мед»)
- як Бджола звертається
до Шершня? (поважний дурень, пане раднику)
- Який засіб
комічного використано? (дурень – сатира, радник - іронія)
- Як Бджола пояснила
свою любов до меду?
- Поміркуйте,
чому автор у своїй байці вибрав саме Бджолу
і Шершня, а не інших тварин? (зовнішня
схожість, але «ядро» - різне)
ü «Асоціативний
кущ»: Бджола і Шершень. Визначення алегорії, з використанням цитат.
Образ
людей, котрі живуть крадіжкою чужого і народжені на те тільки, щоб їсти, пити і
таке інше.
Символ мудрої людини, яка у природженому ділі трудиться.
- Процитуйте,
які слова Бджоли є метою їхнього життя.
ü Робота з
словосполученням «Сродна
праця». Підібрати спільнокореневі слова. Що значить «природжене діло»?
ü Які життєві
приклади наводить байкар у висновку («силі») твору? Про що вони свідчать? (слайд)
·
Що мав на увазі Епікур, зазначаючи про необхідність жити за натурою? (слайд)
4 .Заповнення паспорту твору
Тема: розповідь про призначення праці в
житті кожної людини на прикладі діалогу Бджоли і Шершня.
Ідея: возвеличення праці, яка є смислом
щасливого життя; засудження ліні, ледарства, крадіжки.
Головні герої: Бджола, Шершень.
Жанр: літературна байка.
Композиція .(робота вчителя біля дошки)
Сюжет байки:
Діалог між Бджлою т Шершнем
|
Сила:
-
Пояснення
алегоричних образів
-
Життєві
приклади
-
Посилання на
Біблійні мотиви та на Цицерона
-
Філософська
мудрість
-
Цитата
Епікура
|
Твір складається з двох частин:
сюжетної і дидактичної («сили»). Сюжетна частина побудована у формі діалогу між
Шершнем, який сміється над працелюбністю Бджоли і над бджолою, яка отримує від
праці задоволення. Друга частина («сила») містить тлумачення прихованого змісту
першої.
·
«Немає
гіршої муки, як хворіти думками, а хворіють думки, позбавляючись природженого
діла».
·
«І немає
більшої радості, аніж жити за покликанням».
·
«Душа,
володарка людини, втішається природженим ділом».
·
«Веселість
серця — життя для людини».
5.Визначння особливостей байки Сковороди (дописування до куща):
Чим ця байка за формою відрізняється від звичних нам, наприклад байок
Глібова, Гребінки, Крилова? (Вони мають
«силу», а не мораль, докладно пояснюють ідею.)
VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія.
1.
«Займи позицію»
У наш час професія передусім має приносити фінансову стабільність та
благополуччя. А час і досвід допоможе
стати гарним фахівцем.
Тільки «сродна» праця може принести духовне задоволення. А це набагато
важливіше, ніж матеріальний добробут.
2. Намалювати чи
домалювати інфографіку «сродна праця». Підключити вчителів.
VІІІ. Оголошення
результатів навчальної діяльності школярів.
IX. Домашнє завдання
IX. Домашнє завдання
*Написати творчу роботу «Багатством живиться лише тіло, а душу звеселяє
споріднена праця».
Підготуватися до к.р.
Інформаційною карта
Загальна характеристика збірки «Байки
Харківські»
Залишивши
педагогічну працю і живучи в селах поблизу Харкова, Г.Сковорода написав знамениту
збірку байок «Басни харьковскія». Перша половина її (15 байок), очевидно,
створена у 1769p., бо сам автор повідомляє, що «полтора десятка басен» він
написав «в седьмом десятке нынешняго века, отстав от учительской должности».
Друга половина збірки написана 1774 р. в селі Бабаях, і тоді ж Г. Скворода
надіслав увесь збірник з 30 байок до свого приятеля П. Ф. Панкова з
листом-посвятою, в якому висловив свої погляди на жанр байки.
У цих байках, з одного боку, автор продовжував традиційну тематику байок
Антонія Радивиловського, байок з риторик і поетик, а з іншого — виступав як
новатор, що розширює ідейно-тематичні обрії байки, виводить її на шлях
самостійного розвитку.
Григорій
Савич визначав байку як «мудрую играшку, що в собі ховає силу». Ця розумна
штука «сверху ничто, но в серьодке чтось, снаружи ложь, но внутрь истина… картинка,
сверху смешна, но внутрь благолепна». Він добре розумів, що форма байки дає
йому можливість висловлювати і пропагувати свої суспільно-політичні та
філософсько-етичні погляди.
Ідейно-тематична
спрямованість байок шкільного репертуару була досить обмеженою потребами
практичної моралі. Як і його попередники на ниві байкарства, Г. Сковорода
підносить у байках дружбу, любов, розум та позитивні людські риси, показує, що
справжня цінність людини визначається не одягом, зовнішньою красою, багатством,
походженням, титулами, чинами, посадами, тобто не зовнішніми, а внутрішніми
якостями. Ці якості — розум, знання, працьовитість, чесність, справедливість —
визначають учинки кожної людини.
Найбільший
інтерес становлять байки, в яких Г. Сковорода викриває негативні явища
тогочасного суспільства. Насамперед байкар таврує згубність честолюбства та
сластолюбства, нестримне прагнення до багатства і маєтків, показує безглуздість багатства. Серед
байок є також такі, які спрямовані проти ненаситного и зажерливого панства,
його гонитви за славою і чинами.
Інформаційною карта
Загальна характеристика збірки «Байки
Харківські»
Залишивши
педагогічну працю і живучи в селах поблизу Харкова, Г.Сковорода написав
знамениту збірку байок «Басни харьковскія». Перша половина її (15 байок),
очевидно, створена у 1769p., бо сам автор повідомляє, що «полтора десятка
басен» він написав «в седьмом десятке нынешняго века, отстав от учительской
должности». Друга половина збірки написана 1774 р. в селі Бабаях, і тоді ж Г.
Скворода надіслав увесь збірник з 30 байок до свого приятеля П. Ф. Панкова з
листом-посвятою, в якому висловив свої погляди на жанр байки.
У цих байках, з одного боку, автор продовжував традиційну тематику байок
Антонія Радивиловського, байок з риторик і поетик, а з іншого — виступав як
новатор, що розширює ідейно-тематичні обрії байки, виводить її на шлях
самостійного розвитку.
Григорій
Савич визначав байку як «мудрую играшку, що в собі ховає силу». Ця розумна
штука «сверху ничто, но в серьодке чтось, снаружи ложь, но внутрь истина… картинка,
сверху смешна, но внутрь благолепна». Він добре розумів, що форма байки дає
йому можливість висловлювати і пропагувати свої суспільно-політичні та філософсько-етичні
погляди.
Ідейно-тематична
спрямованість байок шкільного репертуару була досить обмеженою потребами
практичної моралі. Як і його попередники на ниві байкарства, Г. Сковорода
підносить у байках дружбу, любов, розум та позитивні людські риси, показує, що
справжня цінність людини визначається не одягом, зовнішньою красою, багатством,
походженням, титулами, чинами, посадами, тобто не зовнішніми, а внутрішніми
якостями. Ці якості — розум, знання, працьовитість, чесність, справедливість —
визначають учинки кожної людини.
Найбільший
інтерес становлять байки, в яких Г. Сковорода викриває негативні явища
тогочасного суспільства. Насамперед байкар таврує згубність честолюбства та
сластолюбства, нестримне прагнення до багатства і маєтків, показує безглуздість багатства. Серед
байок є також такі, які спрямовані проти ненаситного и зажерливого панства,
його гонитви за славою і чинами.
Немає коментарів:
Дописати коментар