субота, 30 березня 2019 р.


Урок
Українська література
9 клас
Тема уроку: Г. Скорода. «Бджола та Шершень». Біблійна основа творчості Г. Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродний труд». Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки Харківські»
Мета: допомогти учням краще усвідомити моральні загальнолюдські цінності, про які пише Г. Сковорода; зосередити увагу на ідейно-тематичному спрямування байки «Бджола та Шершень»; закріпити навички виразного читання байок, пояснення їх моралі; розвивати вміння аналізувати, коментувати зміст байки, розвивати культуру мовлення, вміння висловлювати й аргументувати власну думку; виховувати кращі моральні якості, любов до художнього слова, естетичний смак.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мультимедійні засоби навчання, портрет Г.Сковороди, роздатковий матеріал (тестові завдання, картки),  текст байки.

Перебіг уроку


І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Робота з інтелект-картою
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
ü  Скласти з хмарки слів визначення байки (слайд)
Байка — невеликий, частіше віршований алегоричний твір повчально-гумористичного або сатиричного характеру, що містить на початку чи наприкінці мораль.
§     Що таке байка?
§     Назвіть основні ознаки байки.
§     Яких відомих байкарів ви знаєте?

ü  Створеня асоціативного куща до слова «байка» (біля дошки)
ü  Повторення визначення «алегорія»

ІV. Оголошення теми, визначення учнями мети уроку. (Слайд)
Мотивація навчальної діяльності
         Вправа «Очікування»
Від сьогоднішнього уроку я очікую…

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
ü  Загальна характеристика збірки. (робота з інформаційною картою )
Залишивши педагогічну працю і живучи в селах поблизу Харкова, Г.Сковорода написав знамениту збірку байок «Басни харьковскія». Перша половина її (15 байок), очевидно, створена у 1769p., бо сам автор повідомляє, що «полтора десятка басен» він написав «в седьмом десятке нынешняго века, отстав от учительской должности». Друга половина збірки написана 1774 р. в селі Бабаях, і тоді ж Г. Скворода надіслав увесь збірник з  30 ба­йок до свого приятеля П. Ф. Панкова з листом-посвятою, в якому висловив свої погляди на жанр байки.
У цих байках, з одного боку, автор продовжував традиційну тематику байок Антонія Радивиловського, байок з риторик і по­етик, а з іншого — виступав як новатор, що розширює ідейно-тематичні обрії байки, виводить її на шлях самостійного роз­витку.
Григорій Савич визначав байку як «мудрую играшку, що в собі ховає силу». Ця розумна штука «сверху ничто, но в серьодке чтось, снаружи ложь, но внутрь истина… картинка, сверху смешна, но внутрь благолепна». Він добре розумів, що форма байки дає йому можливість висловлювати і пропагувати свої суспільно-політичні та філософсько-етичні погляди.
Ідейно-тематична спрямованість байок шкільного репертуару була досить обмеженою потребами практичної моралі. Як і його попередники на ниві байкарства, Г. Сковорода підносить у бай­ках дружбу, любов, розум та позитивні людські риси, показує, що справжня цінність людини визначається не одягом, зовнішньою красою, багатством, походженням, титулами, чинами, посадами, тобто не зовнішніми, а внутрішніми якостями. Ці якості — ро­зум, знання, працьовитість, чесність, справедливість — визнача­ють учинки кожної людини.
Найбільший інтерес становлять байки, в яких Г. Сковорода викриває негативні явища тогочасного суспільства. Насамперед байкар таврує згубність честолюбства та сластолюбства, нестримне прагнення до багатства і маєтків, показує безглуздість ба­гатства. Серед байок є також такі, які спрямовані проти ненаситного и зажерливого панства, його гонитви за славою і чинами.
ü  Заповнити таблицю.
1.
Час  написання збірки «Байки Харківські»
Перша половина (15 байок) створена у 1769p
Друга половина збірки написана 1774 р
2.
Кількість творів
30
3.
Присвята
П. Ф. Панкову
4.
Роль Сковороди у розвитку жанру байки
Виводить  байку на шлях самостійного роз­витку
5.
Ідейно-тематична спрямованість байок
Дружба, любов, розум, позитивні людські риси: знання, працьовитість, чесність, справедливість
Викриття негативних явищ тогочасного суспільства: честолюбство, хтивість, нестримне прагнення до багатства і маєтків,  ненаситність  зажерливого панства, гонитва за славою і чинами

ü  Тематика байок.
1.                  Справжня цінність людини визначається не зовнішніми її якостями, а внутрішніми, які розкриваються у справах: «Ворона і Чиж», «Жайворонки і Талуб», «Два коштовні камінці: Діамант і Смарагд».
2.                  «Сродна праця», що відповідає природним здібностям і нахилам людини: «Бджола і Шершень», «Годинникові Коліщата», «Зозуля та Дрізд».
3.                  Викриття згубних для людини прагнень та пристрастей: «Чиж і Щиглик», «Сова і Дрізд», «Жаби», «Щука й Рак».
4.                  Уславлення дружби: «Пес і Вовк», «Соловей», «Жайворонок і Дрізд».

3. Робота над змістом байки «Бджола і Шершень».
-  Прослуховування аудіозапису виразного читання байки.(Слайд)
- Виразне читання учнями байки за ролями.
- Бесіда:   
- як Шершень називає Бджолу? (дурна)
- Кому, на думку Шершня, користь від праці Бджоли? (людям, а Б.- смерть)
- Чому Шершень називає Бджіл «безглуздими головами», як сам це пояснює? («ви без пуття закохані в мед»)
- як Бджола звертається до Шершня? (поважний дурень, пане раднику)
- Який засіб комічного використано? (дурень – сатира, радник - іронія)
- Як Бджола пояснила свою любов до меду?
- Поміркуйте, чому автор  у своїй байці вибрав саме Бджолу і Шершня, а не інших тварин? (зовнішня схожість, але «ядро» - різне)

ü  «Асоціативний кущ»: Бджола і Шершень. Визначення алегорії, з використанням цитат.
Образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого і народжені на те тільки, щоб їсти, пити і таке інше.
Символ мудрої людини, яка у природженому ділі трудиться.


- Процитуйте, які слова Бджоли є метою їхнього життя.

ü  Робота з словосполученням «Сродна праця». Підібрати спільнокореневі слова. Що значить «природжене діло»?

ü  Які життєві приклади наводить байкар у висновку («силі») твору? Про що вони свідчать? (слайд)
·         Що мав на увазі Епікур, зазначаючи про необхідність жити за натурою? (слайд)

4 .Заповнення паспорту твору
Тема: розповідь про призначення праці в житті кожної людини на прикладі діалогу Бджоли і Шершня.
Ідея: возвеличення праці, яка є смислом щасливого життя; засудження ліні, ледарства, крадіжки.
Головні герої: Бджола, Шершень.
Жанр: літературна байка.
Композиція .(робота вчителя біля дошки)

Сюжет байки:
Діалог між Бджлою т Шершнем
Сила:
-          Пояснення алегоричних образів
-          Життєві приклади
-          Посилання на Біблійні мотиви та на Цицерона
-          Філософська мудрість
-          Цитата Епікура

Твір складається з двох частин: сюжетної і дидактичної («сили»). Сюжетна частина побудована у формі діалогу між Шершнем, який сміється над працелюбністю Бджоли і над бджолою, яка отримує від праці задоволення. Друга частина («сила») містить тлумачення прихованого змісту першої.
Філософська мудрість у творі.
·         «Немає гіршої муки, як хворіти думками, а хворіють думки, позбавляючись природженого діла».
·         «І немає більшої радості, аніж жити за покликанням».
·         «Душа, володарка людини, втішається природженим ділом».
·         «Веселість серця — життя для людини».


5.Визначння особливостей байки Сковороди (дописування до куща):
Чим ця байка за формою відрізняється від звичних нам, наприклад байок Глібова, Гребінки, Крилова? (Вони мають «силу», а не мораль, докладно пояснюють ідею.)

VІ.Закріплення вивченого матеріалу.

VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія.
1.      «Займи позицію»
У наш час професія передусім має приносити фінансову стабільність та благополуччя. А час і досвід  допоможе стати гарним  фахівцем.

Тільки «сродна» праця може принести духовне задоволення. А це набагато важливіше, ніж матеріальний добробут.

2.      Намалювати чи домалювати інфографіку «сродна праця». Підключити вчителів.

ІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.
          IX. Домашнє завдання
аписати творчу роботу «Багатством живиться лише тіло, а душу звеселяє споріднена праця».
Підготуватися до к.р.
Інформаційною карта
Загальна характеристика збірки «Байки Харківські»
Залишивши педагогічну працю і живучи в селах поблизу Харкова, Г.Сковорода написав знамениту збірку байок «Басни харьковскія». Перша половина її (15 байок), очевидно, створена у 1769p., бо сам автор повідомляє, що «полтора десятка басен» він написав «в седьмом десятке нынешняго века, отстав от учительской должности». Друга половина збірки написана 1774 р. в селі Бабаях, і тоді ж Г. Скворода надіслав увесь збірник з  30 ба­йок до свого приятеля П. Ф. Панкова з листом-посвятою, в якому висловив свої погляди на жанр байки.
У цих байках, з одного боку, автор продовжував традиційну тематику байок Антонія Радивиловського, байок з риторик і по­етик, а з іншого — виступав як новатор, що розширює ідейно-тематичні обрії байки, виводить її на шлях самостійного роз­витку.
Григорій Савич визначав байку як «мудрую играшку, що в собі ховає силу». Ця розумна штука «сверху ничто, но в серьодке чтось, снаружи ложь, но внутрь истина… картинка, сверху смешна, но внутрь благолепна». Він добре розумів, що форма байки дає йому можливість висловлювати і пропагувати свої суспільно-політичні та філософсько-етичні погляди.
Ідейно-тематична спрямованість байок шкільного репертуару була досить обмеженою потребами практичної моралі. Як і його попередники на ниві байкарства, Г. Сковорода підносить у бай­ках дружбу, любов, розум та позитивні людські риси, показує, що справжня цінність людини визначається не одягом, зовнішньою красою, багатством, походженням, титулами, чинами, посадами, тобто не зовнішніми, а внутрішніми якостями. Ці якості — ро­зум, знання, працьовитість, чесність, справедливість — визнача­ють учинки кожної людини.
Найбільший інтерес становлять байки, в яких Г. Сковорода викриває негативні явища тогочасного суспільства. Насамперед байкар таврує згубність честолюбства та сластолюбства, нестримне прагнення до багатства і маєтків, показує безглуздість ба­гатства. Серед байок є також такі, які спрямовані проти ненаситного и зажерливого панства, його гонитви за славою і чинами.

Інформаційною карта
Загальна характеристика збірки «Байки Харківські»
Залишивши педагогічну працю і живучи в селах поблизу Харкова, Г.Сковорода написав знамениту збірку байок «Басни харьковскія». Перша половина її (15 байок), очевидно, створена у 1769p., бо сам автор повідомляє, що «полтора десятка басен» він написав «в седьмом десятке нынешняго века, отстав от учительской должности». Друга половина збірки написана 1774 р. в селі Бабаях, і тоді ж Г. Скворода надіслав увесь збірник з  30 ба­йок до свого приятеля П. Ф. Панкова з листом-посвятою, в якому висловив свої погляди на жанр байки.
У цих байках, з одного боку, автор продовжував традиційну тематику байок Антонія Радивиловського, байок з риторик і по­етик, а з іншого — виступав як новатор, що розширює ідейно-тематичні обрії байки, виводить її на шлях самостійного роз­витку.
Григорій Савич визначав байку як «мудрую играшку, що в собі ховає силу». Ця розумна штука «сверху ничто, но в серьодке чтось, снаружи ложь, но внутрь истина… картинка, сверху смешна, но внутрь благолепна». Він добре розумів, що форма байки дає йому можливість висловлювати і пропагувати свої суспільно-політичні та філософсько-етичні погляди.
Ідейно-тематична спрямованість байок шкільного репертуару була досить обмеженою потребами практичної моралі. Як і його попередники на ниві байкарства, Г. Сковорода підносить у бай­ках дружбу, любов, розум та позитивні людські риси, показує, що справжня цінність людини визначається не одягом, зовнішньою красою, багатством, походженням, титулами, чинами, посадами, тобто не зовнішніми, а внутрішніми якостями. Ці якості — ро­зум, знання, працьовитість, чесність, справедливість — визнача­ють учинки кожної людини.
Найбільший інтерес становлять байки, в яких Г. Сковорода викриває негативні явища тогочасного суспільства. Насамперед байкар таврує згубність честолюбства та сластолюбства, нестримне прагнення до багатства і маєтків, показує безглуздість ба­гатства. Серед байок є також такі, які спрямовані проти ненаситного и зажерливого панства, його гонитви за славою і чинами.
























Немає коментарів:

Дописати коментар