середа, 23 березня 2016 р.

7 клас


7 клас
 Тема: Цілісність натури й духовне багатство Ассоль. Ассоль і Грей. Символіка пурпурових віт­рил і значення назви твору.

Мета уроку: схарактеризувати образи Ассоль і Грея, визначити художні засоби створення героїв, дати по­чаткове поняття про символ, розкрити символіку повісті «Пурпурові вітрила»; розвивати вміння аналізувати художній образ, розрізняти засоби художньої виразності та їх роль у тексті, розвивати навички виразного читання, складання плану характеристики образу; виховувати моральні якості учнів.

Обладнання: тексти повісті-казки «Пурпурові вітрила», мультимедійна презентація, карти само оцінювання, ілюстрації до повісті, ілюстрація «Корабель з пурпуровими вітрилами»,  схеми

Тип уроку: урок-подорож

ХІД УРОКУ
...очі дівчини, нарешті, ясно розкрилися.
У них було все найкраще людини.
О. Грін. «Пурпурові вітрила»

І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТЕМИ
Вступне слово вчителя.

Мрії. Як багато ми чекаємо від цього слова. Є надзвичайна приємна особливість мрії - можливість здійснення. Мрії наповнюють наше життя яскравими барвами, вони допомагають пізнати себе. І якщо мріяти, то вже ні в чому собі не відмовляти
     На мою думку, мрії - це чудовий знак щастя та надії... Вчені довели, що мрії роблять життя змістовнішим, стимулюють до активності... Людина з метою прагне прожити довше, аби втілити всі свої мрії в життя. Саме тому довше живуть ті люди, які вміють та не забувають мріяти.

Отже, мрія - це перший крок до мети! Мрія - це сила, це сенс життя, це інтерес до життя, це наш «мотиватор». Без мрії немає мети, немає завдань, немає руху. 
У кожної людини своя мрія. Хтось хоче світ без воєн, хтось мріє про великий подвиг, хтось мріє про кохання, про дітей, про будинок, а хтось мріє про тарілочку гарячого супу. І кожна мрія має право на існування.
Саме про мрії сьогодні і піде мова. А точніше, про тих, хто не боявся мріяти і здійснювати їх власними руками.
 Є художні образи, які назавжди залишаються в нашій душі після першої ж зустрічі з ними. Ці образи втілюють у собі моральний ідеал, вони показують приклад життя високого змісту, кличуть за собою уперед, до волі, краси, мрії. Такими є у повісті «Пурпурові вітрила» образ Ассоль, а поруч із нею — і Грея, того, хто здійснив її надії.

Про них піде мова на нашому уроці, а також про засіб, який допоміг письменникові створити неповторну, піднесену атмосферу повіс­ті, — про символ.


ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, ЕПІГРАФА УРОКУ

Сьогодні у нас незвичайний урок. Це – урок подорож на кораблі з пурпуровими вітрилами. Адже саме вони і стали символом здійснення мрій у повісті О.Гріна «Пурпурові вітрила». Ассоль дочекалася втілення своїх мрій в життя, бо щиро вірила і чекала.
У ХХІ столітті, коли все швидко рухається і змінюється, чекати на свої мрії недоречно, потрібно  самим наближатися до мрії.
Тому сьогоднішня наша мрія – це схарактеризувати образи Ассоль і Грея, побачити цілісність їх натури  та духовне багатство, щоб зрозуміти, що мрії збуваються.  Але, щоб досягти своєї мети, треба докласти чимало зусиль. І я впевнена, що ми, безумовно, все подолаємо.

ІІІ. Робота над темою уроку
1.      Актуалізація опорних знань
Робота у двох групах
1.      Вхід на корабель
1 . Кодовий диктант
1 група
1.      Повернення Лонгрена
2.      «Чорну іграшку я зробив»
3.      Спокійне дитинство з батьком
4.      Нова іграшка – корабель з пурпуровими вітрилами
5.      Мрії здійснюються
6.      Смерть матері Ассоль
7.      У Каперну прибув корабель з пурпуровими вітрилами
8.      В очікуванні дива
9.      Зустріч з Еглем
10.  Розповідь Лонгрену про пурпурові вітрила
(6, 1, 3, 2, 4, 9, 10, 8, 7, 5)

2 група
1.      Грей здійснює мрію Ассоль
2.      Обпечена рука
3.      Грей побачив картину
4.      Відвідини бібліотеки
5.      Служба матросом
6.      Виховання Грея у замку
7.      Зустріч з сплячою Ассоль
8.      Втеча з дому
9.      Власний корабель
10.  Купівля пурпурової тканини
(6, 2, 4, 3, 8, 5, 9, 7, 10, 1).

2.      Перше морське випробування (10 хвилин)

Дослідження -  узагальнення
(учні працюють у групах за завданнями, написаними на карточках, короткі відповіді записують на дошці, заповнюючи схему)

1 група   (Ассоль)

1.      Походження (місце народження, батьки, діяльність родини, умови життя)
2.      Опис юної Ассоль (цитування)
3.      Основні забави у дитинстві
4.      Коло спілкування
5.      Ставлення людей до Ассоль
6.      Ставлення Ассоль до людей
7.      Мрія

2 група  (Грей)

1.      Походження (місце народження, батьки, діяльність родини, умови життя)
2.      Опис юного Грея (цитування)
3.      Основні забави у дитинстві
4.      Коло спілкування
5.      Ставлення людей до Грея
6.      Ставлення Грея до людей
7.      Мрії


Ассоль
Грей
Походження


Опис зовнішності


Основні забави у дитинстві


Коло спілкування


Ставлення людей


Ставлення Грея до людей


Мрії



3.      Друге  морське випробування

Дати ілюстрації назву і підібрати цитати до неї

Слово вчителя.
Як ви вважаєте, яка частина повісті є кульмінацією, тобто найгострішим моментом у творі? Чому? 

 Третя ілюстрація - (виступ учениці - Ассоль)

4.      Друге  морське випробування
                
                      Створення «Фішбоуна»

Справжнє кохання, бо були духовно багаті, великі серцем і вміли мріяти

Ассоль і Грей  











5.      Слово вчителя.
Пурпурові вітрила, завдяки однойменній повісті, стали символом мрій,  які обов’язково здійсняться. І в це треба вірити, як вірила Ассоль.

 Словникова робота.         :
Символ (грец. symbolon — умовний знак, натяк) — предметний, або словес­ний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища.

6.      Визначення символіки повісті «Пурпурові вітрила»

Пурпурові вітрила — символ мрії, надії на краще, величі кохання, що є рукотворним дивом.
Назва яхти Грея «Секрет» — символ пошуку смислу людського буття, таєм­ниці життя.
Слово «рай» (у написі на старих бочках) — символ духовної єдності душ, піднесеного життя.
Море — символ непередбачуваного життя людини, бурхливої долі й водночас символ волі, природної гармонії.
Каперна — символ людського зла, жорстокості, ницості.
Зоря — символ здійснення мрій, пробудження душі, кохання.
Сонячне світло (коли Грей побачив Ассоль) — символ просвітлення душі, ко­хання, ідеалу.

ІV. Підсумок

«Мікрофон»
Які істини утверджуються в повісті-казці «Пурпурові вітрила»?

V. Оцінювання (самооцінювання на картках)

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.      Написати  фанфік «Життя Ассоль і Ґрея у наш час» (продовження повісті)

VІ. Мотивація
Коли наші мрії реалізовуються, ми починаємо дійсно вірити в чудодійну силу думки.А ось у тих випадках, коли наша мрія все ніяк не здійснюється — ми перестаємо в це все вірити, оскільки людині властиво кидати займатися тим, що у неї не виходить. Чим доросліші ми стаємо, тим менше часу нам вдається приділяти своїм мріям. А хто з нас не писав листа самому діду Морозу, щиро вірячи в здійснення своїх бажань? І хіба дід Мороз ігнорував наші мрії? Такі бажані ляльки, машинки, паровозики, ведмедики — завжди знаходили собі місце під нашою новорічною ялинкою! Мріючи, людина не тільки прокладає свій шлях до здійснення своїх бажань, але і отримує чітку картинку того, чого вона саме хоче.
Якщо щиро вірити в свою мрію, вона неодмінно стане дійсністю в нашому житті. Сила думки має немислиму силу, за умови серйозного ставлення до неї. Наші бажання не здійснюються, коли ми самі не віримо в це, коли вважаємо їх недосяжними! Для досягнення будь-якої мети необхідно здійснювати кроки, що наближають до неї. І тоді, ваша мрія не просто здійснитися, але і вибере для цього бажаний для нас час!















Немає коментарів:

Дописати коментар