7 клас
Тема: Цілісність натури й духовне багатство Ассоль. Ассоль
і Грей. Символіка пурпурових вітрил і значення назви твору.
Мета уроку:
схарактеризувати образи Ассоль і Грея, визначити художні засоби створення
героїв, дати початкове поняття про символ, розкрити символіку повісті
«Пурпурові вітрила»; розвивати вміння аналізувати художній образ, розрізняти
засоби художньої виразності та їх роль у тексті, розвивати навички виразного
читання, складання плану характеристики образу; виховувати моральні якості учнів.
Обладнання: тексти повісті-казки
«Пурпурові вітрила», мультимедійна презентація,
карти само оцінювання, ілюстрації до повісті, ілюстрація «Корабель з
пурпуровими вітрилами», схеми
Тип уроку: урок-подорож
ХІД УРОКУ
...очі дівчини, нарешті, ясно розкрилися.
У них було все найкраще людини.
О. Грін. «Пурпурові вітрила»
І. ПІДГОТОВКА ДО
СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТЕМИ
Вступне слово
вчителя.
Мрії. Як багато ми чекаємо від цього слова. Є надзвичайна
приємна особливість мрії - можливість здійснення. Мрії наповнюють наше життя яскравими барвами, вони
допомагають пізнати себе. І якщо мріяти, то вже ні в чому собі не відмовляти
На мою думку,
мрії - це чудовий знак щастя та надії... Вчені
довели, що мрії роблять життя змістовнішим, стимулюють до активності... Людина
з метою прагне прожити довше, аби втілити всі свої мрії в життя. Саме тому
довше живуть ті люди, які вміють та не забувають мріяти.
Отже, мрія - це перший крок до мети! Мрія - це сила, це сенс життя, це інтерес
до життя, це наш «мотиватор». Без мрії немає мети, немає завдань, немає руху.
У кожної людини своя
мрія. Хтось хоче світ без воєн, хтось мріє про великий подвиг, хтось мріє про
кохання, про дітей, про будинок, а хтось мріє про тарілочку гарячого супу. І
кожна мрія має право на існування.
Саме про мрії сьогодні і піде мова. А точніше, про
тих, хто не боявся мріяти і здійснювати їх власними руками.
Є художні образи, які назавжди
залишаються в нашій душі після першої ж зустрічі з ними. Ці образи втілюють у
собі моральний ідеал, вони показують приклад життя високого змісту, кличуть за
собою уперед, до волі, краси, мрії. Такими є у повісті «Пурпурові вітрила»
образ Ассоль, а поруч із нею — і Грея, того, хто здійснив її надії.
Про них піде мова на нашому уроці, а
також про засіб, який допоміг письменникові створити неповторну, піднесену
атмосферу повісті, — про символ.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ
ТЕМИ, ЕПІГРАФА УРОКУ
Сьогодні у
нас незвичайний урок. Це – урок подорож на кораблі з пурпуровими вітрилами.
Адже саме вони і стали символом здійснення мрій у повісті О.Гріна «Пурпурові
вітрила». Ассоль дочекалася втілення своїх мрій в життя, бо щиро вірила і
чекала.
У ХХІ
столітті, коли все швидко рухається і змінюється, чекати на свої мрії недоречно,
потрібно самим наближатися до мрії.
Тому
сьогоднішня наша мрія – це схарактеризувати образи Ассоль і Грея, побачити
цілісність їх натури та духовне
багатство, щоб зрозуміти, що мрії збуваються.
Але, щоб досягти своєї мети, треба докласти чимало зусиль. І я впевнена,
що ми, безумовно, все подолаємо.
ІІІ. Робота над темою
уроку
1.
Актуалізація опорних знань
Робота у двох групах
1. Вхід на корабель
1 . Кодовий диктант
1 група
1.
Повернення Лонгрена
2.
«Чорну іграшку я зробив»
3.
Спокійне дитинство з батьком
4.
Нова іграшка – корабель з пурпуровими
вітрилами
5.
Мрії здійснюються
6.
Смерть матері Ассоль
7.
У Каперну прибув корабель з пурпуровими
вітрилами
8.
В очікуванні дива
9.
Зустріч з Еглем
10. Розповідь
Лонгрену про пурпурові вітрила
(6, 1, 3, 2, 4, 9, 10, 8, 7, 5)
2 група
1.
Грей здійснює мрію Ассоль
2.
Обпечена рука
3.
Грей побачив картину
4.
Відвідини бібліотеки
5.
Служба матросом
6.
Виховання Грея у замку
7.
Зустріч з сплячою Ассоль
8.
Втеча з дому
9.
Власний корабель
10. Купівля
пурпурової тканини
(6, 2, 4, 3, 8, 5, 9, 7, 10, 1).
2. Перше морське випробування (10 хвилин)
Дослідження -
узагальнення
(учні працюють у групах за завданнями, написаними на
карточках, короткі відповіді записують на дошці, заповнюючи схему)
1 група (Ассоль)
1.
Походження (місце народження, батьки,
діяльність родини, умови життя)
2.
Опис юної Ассоль (цитування)
3.
Основні забави у дитинстві
4.
Коло спілкування
5.
Ставлення людей до Ассоль
6.
Ставлення Ассоль до людей
7. Мрія
2 група (Грей)
1.
Походження (місце народження, батьки,
діяльність родини, умови життя)
2.
Опис юного Грея (цитування)
3.
Основні забави у дитинстві
4.
Коло спілкування
5.
Ставлення людей до Грея
6.
Ставлення Грея до людей
7.
Мрії
Ассоль
|
Грей
|
|
Походження
|
||
Опис
зовнішності
|
||
Основні
забави у дитинстві
|
||
Коло
спілкування
|
||
Ставлення
людей
|
||
Ставлення
Грея до людей
|
||
Мрії
|
3. Друге
морське випробування
Дати
ілюстрації назву і підібрати цитати до неї
Слово вчителя.
Як ви
вважаєте, яка частина повісті є кульмінацією, тобто найгострішим моментом у
творі? Чому?
Третя ілюстрація - (виступ учениці - Ассоль)
4. Друге
морське випробування
Створення
«Фішбоуна»
Справжнє кохання, бо були духовно багаті, великі
серцем і вміли мріяти
|
Ассоль і Грей
|
5.
Слово
вчителя.
Пурпурові
вітрила, завдяки однойменній повісті, стали символом мрій, які обов’язково здійсняться. І в це треба
вірити, як вірила Ассоль.
Словникова робота. :
Символ (грец. symbolon
— умовний знак, натяк) — предметний, або словесний знак, який опосередковано
виражає сутність певного явища.
6. Визначення символіки повісті «Пурпурові
вітрила»
Пурпурові вітрила — символ мрії, надії
на краще, величі кохання, що є рукотворним дивом.
Назва яхти Грея «Секрет» — символ пошуку
смислу людського буття, таємниці життя.
Слово «рай» (у написі на старих бочках)
— символ духовної єдності душ, піднесеного життя.
Море — символ непередбачуваного життя
людини, бурхливої долі й водночас символ волі, природної гармонії.
Каперна — символ людського зла,
жорстокості, ницості.
Зоря — символ здійснення мрій,
пробудження душі, кохання.
Сонячне світло (коли Грей побачив
Ассоль) — символ просвітлення душі, кохання, ідеалу.
ІV. Підсумок
«Мікрофон»
Які істини
утверджуються в повісті-казці «Пурпурові вітрила»?
V. Оцінювання (самооцінювання на картках)
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Написати фанфік «Життя Ассоль і Ґрея у наш час»
(продовження повісті)
VІ.
Мотивація
Коли
наші мрії реалізовуються, ми починаємо дійсно вірити в чудодійну силу думки.А
ось у тих випадках, коли наша мрія все ніяк не здійснюється — ми перестаємо в
це все вірити, оскільки людині властиво кидати займатися тим, що у неї не
виходить. Чим доросліші ми стаємо, тим менше часу нам вдається приділяти своїм
мріям. А хто з нас не писав листа самому діду Морозу, щиро вірячи в здійснення
своїх бажань? І хіба дід Мороз ігнорував наші мрії? Такі бажані ляльки,
машинки, паровозики, ведмедики — завжди знаходили собі місце під нашою
новорічною ялинкою! Мріючи, людина не тільки прокладає свій шлях до здійснення
своїх бажань, але і отримує чітку картинку того, чого вона саме хоче.
Якщо
щиро вірити в свою мрію, вона неодмінно стане дійсністю в нашому житті. Сила думки
має немислиму силу, за умови серйозного ставлення до неї. Наші бажання не
здійснюються, коли ми самі не віримо в це, коли вважаємо їх недосяжними! Для
досягнення будь-якої мети необхідно здійснювати кроки, що наближають до неї. І
тоді, ваша мрія не просто здійснитися, але і вибере для цього бажаний для нас
час!
Немає коментарів:
Дописати коментар