неділя, 20 грудня 2015 р.

7 клас

Тема. Редьярд Кіплінг. «Якщо...» Ідейно-художній аналіз поезії. Установлення силь­ної особистості, за будь-яких умов і обставин залиша­тися Людиною, протистояти нижчим смакам і думкам юрби, залишатися гідним у стосунках із можновладця­ми, робити добрі справи, не хизуючись цим.


Мета: закріпити знання з теорії літератури про баладу, анафору; на прикладі твору «Якщо...» роз­крити, як засобами художньої виразності автор утверджує перевагу загальнолюдських високих моральних і етичних цінностей; розвивати вміння аналізувати, співставляти, знаходити аналогії в тво­рах українських письменників; виховувати в учнів активну життєву позицію, вміння не( втрачати по­чуття гідності в будь-яких ситуаціях.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Р. Шилінга, словник літератур­них термінів; фішки (2 шт.), тексти віршів «Якщо...» Кіплінга і «Ти знаєш, що ти — людина?» В. Симоненка.

Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя.
Фраза «Література — книга життя» стара, як світ, але за банальними, на перший погляд, слова­ми приховано важливий зміст.
Весь навчальний рік ми вивчали твори світової літератури, які зображували героїчне минуле, розкривали красу чистих людських взаємин, ак­центували увагу на загальнолюдських цінностях, що притаманні будь-якому народові.
Отже, сьогодні ми завершуємо основну тему всього курсу світової літератури в 7 класі, яку можна висловити ще в одній фразі: «Бути люди­ною!»

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.      «Мікрофон»:  висловити свою думку: в яких творах, вивчених в 7 класі, ми зустрілися з героями — Людьми з великої літери, стисло охарактеризуйте їх.
(Фольклорні балади про Робіна Гуда, Ф. Шіллера «Рукавичка», Р. Стівенсона «Вересковий мед», А. Міцкевича «Конрад Валленрод», В. Скотта «Айвенго», Р. Рільке «Пісня про прав­ду», М. Гоголя «Тарас Бульба», О'Генрі «Останній листок», М. Шолохова «Доля людини» )

2.      «Мозковий штурм»
• Улюблений дитячий літературний жанр, в якому творив Кіплінг.
• Назвіть основні відомі казки Кіплінга, роз­крийте їх-ідейний зміст.
• Назвіть місце народження і поховання Р. Кіплінга.
• Як вплинуло навколишнє середовище ди­тинства на майбутню літературну творчість зріло­го Кіплінга?
• В якому віці, чому і куди переїхав Кіплінг з Індії?
• Як готував себе Кіплінг до письменницької діяльності?
•   В яких жанрах творив Кіплінг?
• Назвіть його твори — «візитні картки» в жанрі роману, новели, балади?
• Яке прізвисько дали друзі і недоброзичливці Р. Кіплінгу?
• Який зміст вкладали в слова «Залізний Редьярд» друзі письменника?
• Який зміст вкладали в ці слова недоброзич­ливці?
• Чому одіозні літературні критики приклеїли Кіплінгу ярлики «бард імперіалізму», «оспівувач хижацтва» ?
• Хто з перекладачів сприяв популяризації творів Кіплінга на терені Росії?
• Чому так важко давалися видання Кіплінга українською мовою?


ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
1. Повідомлення теми та мети уроку;
2. Ідейно-художній аналіз твору «Якщо...»
- Виразне читання вірша «Якщо...»
- Визначення проблематики твору, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту:
— До якого виду лірики ми можемо віднести твір Кіплінга? Чому ви так вважаєте? Які харак­терні ознаки балади присутні віршу «Якщо...»?
— Визначте провідну думку твору.
— Який основний художній засіб використано в архітектоніці вірша?
— Які стилістичні прийоми, художні засоби-тропи сприяють емоційності й композиційній стрункості твору?
— Навіщо Кіплінг використовує антитези, вті­лені передовсім у контрактивній лексиці «вис­тоїш — упали духом», «юрба — король»?
— Як це сприяє розкриттю провідної думки твору?
— Знайдіть аналогії в творах українських пись­менників у визначенні теми, ідеї, провідної думки вірша.
— У чому схожість віршів «Якщо...» Кіплінга і «Ти знаєш, що ти — людина?» В. Симоненка?
— Які спільні художні засоби використовують Р. Кіплінг і В. Симоненко?
— Висловіть особисте ставлення до проблем, що порушуються у вірші.

IV. Підсумок уроку
1. Спільний висновок учнів і вчителя. Кіплінг лишив нам прекрасні балади і вірші, де звучить ясна віра в силу і мужність людини. У вірші «Якщо...»  яскраво відображено здатність   людини бороти труднощі на шляху до високої м£Ітй. Ідеал Кіплінга — перемога активного твор­чого, духу над усім закляклим, перевага високих моральних і етичних цінностей над нетривки­ми матеріальними здобутками, вміння йти своїм шляхом у житті, не втрачати почуття гідності ані перед юрбою, ані перед королем.

V. Домашнє завдання
1. Вивчити напам'ять вірш «Якщо...»
2. Письмово оформити ідейно-художній аналіз вірша Кіплінга «Якщо...»

Немає коментарів:

Дописати коментар