Тема: Проблематика метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного світу твору

Обладнання: текст твору, схеми, портрет жінки, яблука
Тип уроку: урок-роздум з елементами дискусії.
Хід уроку
І. Організаційний момент;
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вч. Всі ви добре знаєте казки «Дикі лебеді», «Сестриця Аленушка і братик Іванко». У їх основі - перевтілення. Про перевтілення йде мова і у оповідання «Перевтілення». То чи можна сказати, що цей твір – казка?
- Для цього пригадаймо особливості казки.
- А у якому літературному жанрі ще можуть бути перевтілення?
- Назвіть особливості міфів
- То твір Кафки – казка чи міф? (робота з схемою біля дошки)
Казка Міф
«Перевтілення»
Вч. Дійсно, літературознавці вважають «Перевтілення» міфом, бо Кафка нас не повчає, а ніби пояснює, що світ став сумним, похмурим. І людина в ньому просто жалюгідна комаха, яку можна знищити, розтоптати або просто ігнорувати її. Чи зміниться світ від того, що не стане однієї камахи, а людини? Сумна перспектива розвитку суспільства.
- А який літературний напрям, стиль вирізняється таким сірими песимізмом, відчайдушністю, абсурдністю буття? (модернізм)
ІІІ. Робота над темою уроку
1 . Повідомлення теми уроку;
2 . Колективне визначення мети урпоку
3 . Літературознавча робота.
Вч. Отже, одними з найважливіших особливостей модернізму є метафора і гротеск. Давайте пригадаємо, що ж таке метафора.
Гротеск – це щось дивне, що виходить за звичні рамки, зображення людей і предметів у фантастичному перебільшенні, потворно-комічному виді
4 . Бесіда:
- То де у творі метафора, а де гротеск?
- Чи фантастичне перевтілення Грегора Замзи на комаху викликає у вас якесь здивування? Зверніть увагу на стиль письма Кафки. Прочитайте перше речення (робота з підручником). Його перевтілення сприймається як буденне явище, ніби вискочив прищик і через деякий час він зникне.
5 . Вч. Оповідання «Перевтілення» поділяється на три частини. У кожній із них є Комаха-Грегор, і в кожній є певний конфлікт головного героя з людьми. Давайте розглянемо схеми і спробуємо проаналізувати, з чим зіткнувся Грегор і до чого це призвело. (робота з схемами)
- Як бунтував при цьому сам Грегор, чи був його бунт активним?
- Чому Грегор не бунтує? Чому він слабкодухий? Чия тут провина?
6. Вч. Ви зазначили, що великий вплив на Грегора мала сім'я. давайте подивимось місце Грегора у родині (робота з схемами)
7. Вч. Все його життя було якесь сіре, нудне. А він хотів бути просто люлиною.
- Як ви розумієте цей вислів – бути людиною?
- Чи прагнув Грегор щастя?
- А що він розумів під словом «щастя». На основі твору переконайтесь у цьому.
Отже, (робота з схемою)
Кохати творити
8 . Вч. А звідки ви знаєте про його прагнення, адже сам Грегор про це нічого не каже. Що у творі символізує кохання (портрет жінки), а творчості (письмовий стіл). Саме за допомогою символічності образів оповідання Кафки ми можемо робити певні висновки. А які ще символи зустрічаютья у творі:
- Вікно,
- Зачинені-відчинені двері,
- інтерєр кімнати, який тричі змінювався (пояснити)
- звуки скрипки;
- яблуко
9. Робота в групах
Чи вплинуло перевтілення на зовнішній світ Грегора Замзи?
1 гр. ставлення родини до Грегора до перевтілення
2 гр. ставлення родини до Грегора після перевтілення
4 гр. ставлення Грегора до роботи після перевтілення
- А внутрішній світ Грегора змінився, чи перетворився він на комаху?
10. Бесіда:
- У казках від страшних перевтілень допомагає доброта, милосердя, любов, вірність. У нашій розповіді теж було страшне перевтілення, то чи могло воно закінчитись щасливо, міг Грегор знову стати людиною? Чому – ні?
- То чи смерть головного героя є для нас несподіванкою, щасливим фіналом чи закономірним явищем? Процитуйте, як сам Кафка описує смерть Замзи (робота з підручником) (Домашнє задання. Змоделюйте ситуацію, коли б Грегор став знову людиною)
11. Вч. Отже, людина померла, його не стало, що відчули його рідні?
- Чи змінився світ від того що не стало однієї людини? А комахи?
Визначення основних проблем твору:
- Людина одинока у цьому світі;
- Людина живе інстинктами самозбереження;
- Спочатку я, інше – потім;
- Світ не зникає від того, що не стало однієї людини
12. Проблемне питання.
У чому полягає автобіографізм оповідання Ф.Кафки «Перевтілення» (використання наочності – листи, портрет жінки, письмовий стіл)
ІV. Підсумки уроку. Оцінювання учнів
Сам Кафка категорично заборонив робити будь-які ілюстрації до свого твору, напевно, щоб кожна людина представила образ маленької людини по-своєму і по-своєму зробила якісь висновки. Мені дуже хочеться, щоб ми не були одинокими на цім світі. Я роздам вам всім яблука, щоб між вами ніколи не було розбрату і не виникала спокуса до поганих вчинків. Нехай вони стануть для вас райським. А підсумки уроку я підведу словами Єдуарда Асадова:
Падает снег, падает снег –
Тысячи белых снежат…
А по дороге идет человек,
И губы его дрожат.
Мороз под ногами хрустит, как соль,
Лицо человека – обида и боль.
В зрачках два черных тревожных флажка
Выбросила тоска.
И разве тут может в расчет идти
Какой-то там этикет,
Удобно иль нет к нему подойти,
Знаком ты с ним или нет?
Падает снег, падает снег,
По стеклам шуршит узорным.
А сквозь метель идет человек,
И снег ему кажется черным…
ІV. Д/з.
1. Змоделюйте ситуацію. Грегор знову перетворився на людину. Що змінилось в його житті?.
1. Змоделюйте ситуацію. Грегор знову перетворився на людину. Що змінилось в його житті?.
2. Підготувати повідомлення про Дж.Джойса.
Немає коментарів:
Дописати коментар