Тема: Е.Хемінгуей – видатний американський письменник. «Старий і море» - повість-притча про людину. Місце Хемінгуея в американській і всесвітній літературі
Тип заняття: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: заняття дослідження.
Обладнання: фільм, ілюстрації, презентація.
Хід заняття
І. Організація початку урокуІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя. Альбер Камю, Борис Пастернак… Ці імена об’єднанні однією премією. До них ми сьогодні додамо ще одне ім’я – це Ернест Міллер Хемінгуей.
2. Повідомлення теми та колективне визначення мети уроку Е.Хемінгуей – один із світових письменників ХХ ст., які причетні до перевороту в світовому мистецтві, який ввів зі свого власного життя нові життєві цінності, викликані складністю доби:
• своєрідний стиль;
• авторське і людське бачення;
• традиції реалізму.
- Все це дало мені право взяти епіграф до уроку: «Я знаю лише те, що бачив» «Кожна людина народжується для якоїсь справи».
- Як ви розумієте ці слова?
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Вч. Отримати Нобелівську премію почесно не лише для самого генія, а й для його нації. Сьогодні лауреати цієї премії – це світова інтелектуальна еліта
- Повідомлення учнів про Нобелівську премію
2. Вч. Хто він - Хемінгуей? Народився в ХХ ст., писав у ХХ ст. Сьогодні дослідимо ланцюжок: історії – епоха – життя – творчість ХХ століття: яке воно?
• революції;
• війни, економічні і політичні кризи.
Чи може журналіст і письменник бути осторонь?!
Встреча в Копенгагене (читання вчителем поезії)
3. Презентація портретів письменника.
4. Відео ролік про життя письменника
5. Доповнення учнів власною інформацією
6. Щоб краще зрозуміти цю непересічну людину, варто познайомитися з його кодексом честі та афоризмами.
7. Складання асоціативної характеристики Хемінгуея.
8. Періоди життя та творчості Ернеста Хемінгуея
1.Перша світова війна «Тема втраченого покоління.» Роман «Фієста» («І сходить сонце…»), «Прощавай, зброє» «Світ – гарне місце, і за нього треба боротися.» - серйозне осмислення подій - власна участь у І Світовій війні Висновок: письменник живе стрімко, як час, палко кохає, як звичайна людина, і пише швидко, ніби боїться, що забуде, то що бачив
2.Іспанський період: - Роман «По кому подзвін»
3.ІІ Світова війна: роман «Острови в океані»
- Хемінгуей – чесний боєць – проти фашизму.
- З кораблями американського флоту на перехоплення німецьких підводних човнів.
- Разом з ІІ фронтом – висаджується у Нормандії, Франції, як кореспондент.
- Хемінгуей та його герої – люди нової епохи, генерації: героїв його творів, як і Хемінгуея, неможливо виміряти дюймами, вони мужні, незламні, благородні.
4.Куба в житті Хемінгуея:
• створення повісті-притчі «Старий і море».
«Старий і море» - золота зернина, яка схилила шальку терезів на користь Хемінгуея.
9. Робота над історією написання (підручник, зошити)
- простим сюжетом «Старий і море» (переказ учнями)
10. Особливості творчої манери (літературознавча робота)
а) «втрачене покоління»
б) застосування «принципу айсбергу» (робота в зошитах)
11. Д\З Спробувати доказати, що повість є притчею, символічною та філософською. А також визначити основні проблеми: людина і суспільство, людина і природа, самотність. А допоможуть вам цитати з твору (на слайді)
Не можна, щоб людина доживала віку в самотинні, - подумав він. – Але нічого не вдієш.» «Але людина створена не для поразки, - промовив старий голос. – Людину можна знищити, а здолати не можна.»
«Але я покажу їй, на що здатна людина й що вона може знести.»
«Ти, старий, краще сам будь безстрашний і впевнений, - мовив він.»
12. Хемінгуей і Україна:
- Зв'язок з шістдесятниками: «Кожна людина неповторна, вона велика, навіть у своїй малості.»
- Що зумовило появу Хемінгуея в Україні:
• відставання від Америки, Європи в економічному плані
• близькість творів письменника до радянської ідеології (але не на всі твори)
• інтерес до особистості письменника
• відкритість його творів, реальне зображення реального життя.
IV.Підсумок заняття:
1. Бесіда з учнями:
- Чи зміг би Хемінгуей жити серед нас?
- Про що б ви йому розповіли?
- Про що б його запитали?
2. Вірш про Хемінгуея
Жизнь блестела, словно твой паркет.
В тишине густых сосновых палок
Женщина качалась в гамаке,
И арахис жареный жевала.
Белый пудель стриженным хвостом
Всё махал, на солнце члены грея –
Женщина читала энный том
Сочинений Э. Хемингуэя.
В щели глаз лились живой водой
Строфы занимательных историй
Про окопы первой мировой,
И о старике, ушедшем в море.
Міхаель Шафранський
3. Вч. У 1954 році лауреатом Нобелівської премії став американський письменник Е.Хемінгуей за «його майстерність у мистецтві оповідань, яку він продемонстрував у повісті «Старий і море». За вплив на сучасний стиль, як зазначалось в протоколі нагороджень. Дізнавшись про присудження премії, Хемінгуей розсміявся і сказав, що після того, як його роман «За річкою, в затінку дерев» був одностайно відхилений критикою, він вирішив до кінця життя не писати жодного рядка. Через кілька років у нього в кишені не було й цента, він вирішив швидко написати оповідання, щоб розрахуватися з кредиторами. Так зявилася повість «Старий і море». Хемінгуей не був на церемонії вручення премії: він хворів. У його Нобелівській лекції, прочитати яку доручили американському послу в Швеції, говорилося: «…творчість – щонайменше самотність… Щоб письменнику зрости в громадській думці, йому треба пожертвувати своєю самотністю. Адже творити потрібно одному, і, якщо хочеш стати хорошим письменником, то доведеться щодня мати справу з вічністю – або її відсутністю»
4. Тому ще одним домашнім завданням на майбутнє буде – що п’ять років перечитувати повість «Старий і море» і робити свої висновки. А також жити за принципом: «Людину можна знищити, а здолати не можна.»
V. Оцінювання роботи учнів
Немає коментарів:
Дописати коментар